SPÄŤ
Tehotenstvo

Ste tehotná? Na toto by ste nemali zabúdať

Od: Henrieta Karabova 19.10.2017
1 Hviezda2 Hviezdy3 Hviezdy4 Hviezdy5 Hviezd Ohodnoťte článok
Loading...

Ak máte v pláne otehotnieť, alebo sa vám už pošťastilo, je dôležité prehodnotiť príjem potrebných minerálov a vitamínov pre správne fungovanie celého organizmu a vývoj bábätka. Z bežnej stravy je často náročné získať ich v dostatočnom množstve, preto je vhodné poobzerať sa aj po iných zdrojoch. Na čo si dať pozor?

tehotná

Ako si vyskladať makroživiny

Vyvážená strava by mala obsahovať 30% bielkovín, ktoré zabezpečujú materiál na stavbu tkanív, buniek, tvorbu tráviacich štiav, hormónov a ochranných látok. Polovicu našej stravy by mali tvoriť sacharidy, tie počas tehotenstva pozitívne ovplyvňujú telesný a duševný výkon. Nezabúdajme ani na príjem tukov, ktoré by mali byť v našej strave zastúpené na 20 percent. „Treba si však vyberať najmä tie dobré tuky. Ide predovšetkým omega-3 mastné kyseliny, ktoré sú potrebné ako pre matku tak aj pre správny vývoj dieťaťa,“ vysvetľuje Janka Trebulová, odborníčka na výživu.

Príjem makroživín je v tehotenstve dôležitý pre normálny vývoj plodu, mozgu a ostrosť zraku a počas dojčenia ovplyvňuje kvalitu a zloženie materského mlieka. Vitamíny a minerály sú zas nevyhnutné pre rovnováhu orgánových funkcií. Mnohé zložky sú v našej strave zastúpené nedostatočne, preto odborníci na výživu radia siahnuť aj po výživových doplnkoch. Ide napríklad o vitamín K, kyselinu listovú, omega-3 alebo vitamín D.

tehotná

Nenahraditeľné „káčko“

Vitamín K je veľmi vzácny, pretože v bežnej strave ho nájdete len veľmi ťažko. Nachádza sa v živočíšnych tukoch, zelenej zelenine (špenát, brokolica, hlávkový šalát), vajciach, fazuli a sójových bôboch, morských riasach aj mliečnych výrobkoch (najmä v zrejúcich syroch).

Ak by ste však chceli pokryť odporúčanú dennú dávku, museli by ste zjesť neprirodzene veľké množstvo spomínaných potravín, vypiť 5 litrov mlieka či zjesť 5 litrov jogurtu. Aj po narodení bábätka treba dbať na dostatok vitamínu K2, pretože sa dostáva aj do materského mlieka a prostredníctvom neho aj k bábätku. Novorodenci a dojčatá totiž ešte nemajú črevá dostatočne „osídlené“ batériami tvoriace vitamín K a počas dojčenia zväčša neprijmú adekvátne množstvo. Aj preto sa v súčasnosti každému novorodencovi podáva po narodení vitamín K ako prevencia tzv. krvácavej choroby novorodenca.

Koľko ho potrebujete?

Dávkovanie vitamínu K závisí od vašej váhy. Približne na 1 kg vašej telesnej hmotnosti potrebujete na pokrytie dennej dávky 1 mg vitamínu K. Počas gravidity, po pôrode alebo v období plánovania materstva sa o veľkosti užívacích dávok tohto vitamínu poraďte s odborníkom.

tehotná

Ďalšie podporné a dôležité zložky pre celkové zdravie matky a dieťaťa

  • Vitamín C – pomáha chrániť bunky a udržiavať ich zdravé
  • Vápnik – životne dôležitý pre rast zubov a kostí
  • Železo – významný pri krvotvorbe
  • Vitamín D – nenahraditeľný pre zdravé kosti a nervový systém
  • Kyselina listová – podieľa sa na celkovej látkovej premene, podporuje rast a vývoj buniek

Nepodceňujte tiež príjem ďalších významných vitamínov (B-komplex, E ) a minerálnych látok (zinok, železo, jód, horčík), keď sa telo potrebuje liečiť, napríklad počas pôrodu a hneď po ňom.

 Dostatok „káčka“ v jednej kapsule

Vitamín K2 od NaturaMed Pharmaceuticals obsahuje pre ešte lepší účinok aj vitamín D3. Ten podporuje a spevňuje štruktúru kostí a významne tiež prispieva k vstrebávaniu vápnika a fosforu v tele. Vďaka tejto kombinácii produkt Vitamín K2 tiež pomáha zachovať silu zubov, svalov, čistí cievy a podporuje funkcie imunitného systému. Stačí užiť 1 kapsulu denne. Neobsahuje žiadne chemikálie ani konzervačné látky a je vhodný aj pre tehotné a dojčiace mamičky. Kúpite z pohodlia domova na bezplatnej linke 0800 444 204 alebo na www.vitamink2.sk.

womangalérie VŠETKY