Ste v strese? Prezradia to vaše oči!

Dávku stresu je možné určiť pohľadom do očí!

Stres je dnes najčastejšie spomínaným ničiteľom ľudského zdravia i šťastia. Zasahuje do našich životov tak intenzívne, že sa mu nevieme brániť, až kým nie je skutočne zle. Navyše, netýka sa len nás dospelých, ale stresované sú i deti. Či trpíme stresom alebo nie, môžeme zistiť aj pohľadom do očí.

vaše oči
Photo by Alexandru Zdrobău on Unsplash

Veľkosť zreničiek

Jednoduchý pohľad do očí môže prezradiť, či táto osoba trpí stresom, alebo nie. Keď sa dostaneme do neočakávaných problémov, mení sa veľkosť zreničiek. Vedci z University of Missouri, ktorí na tento objav prišli, skúmali, ako stres ovplyvňuje stav ľudskej mysle. Doposiaľ bol totiž vždy kladený dôraz na to, aké problémy spôsobuje stres fyzicky – bolesti hlavy, chrbta a podobne.

Duševné zdravie netreba bagatelizovať

Stres má však tiež obrovský vplyv aj na naše duševné zdravie a neraz sa fyzické problémy odvíjajú práve od neho. Zatiaľ neexistuje žiaden spôsob, ako objektívne zhodnotiť, či sa daná osoba cíti dobre alebo je pod tlakom. Sledovanie veľkosti zreníc by mohlo byť kľúčom k „meraniu“ psychického stavu – najmä v čase, keď bude táto osoba pod tlakom.

Pomôcka pre zamestnávateľov

Toto zaujímavé zistenie by podľa odborníkov mohlo viesť k vytvoreniu nástroja, ktorý by mohli zamestnávatelia použiť, aby zistili preťaženie svojich zamestnancov. Malo by to viesť k prevencii proti stresu – špeciálne pri úlohách vyžadujúcich multitasking alebo náhlu zmenu. Zamestnávateľ, ktorý by testom zistil nadmerné zaťaženie zamestnanca, by mal úlohy prerozdeliť iným spôsobom a stresovaného človeka odbremeniť.

Aká bude realita?

Každý z nás je inak citlivý na stres a inak reaguje na kladenie úloh či požiadavku multitaskingu. Otázne však je, že či by neskôr zamestnanci s citlivou reakciou na stres neboli neskôr odsúvaní na druhú koľaj – veď zamestnávateľ logicky uprednostní osoby, ktoré stres zvládajú lepšie. Alebo investujú zamestnávatelia do relaxačných aktivít pre zamestnancov? Navyše, ľudia v strese a unavení sa najčastejšie dopúšťajú chýb.

Čo nám pomôže najlepšie zvládnuť stres?

🔷 cvičenie,

🔷 získanie kontroly nad situáciou – napríklad vytvorením písomného zoznamu úloh s prioritami,

🔷 vytvorenie si času pre seba,

🔷 nastavenie cieľov a výziev,

🔷 vyhýbanie sa alkoholu, cigaretám, kofeínu,

🔷 pomoc ostatným,

🔷 pozitívne myslenie,

🔷 prijatie toho, čo nemôžeme zmeniť.

-sz-