Famózny Island – Autá

Island je jednoducho prírodnou a turistickou extraligou, unikátom extrémnych parametrov. V mnohých štatistikách a porovnávaniach sa bez problémov umiestňuje v prvej svetovej desiatke, často aj päťke, občas – ale vôbec nie výnimočne – sa stáva aj jednotkou! Napriek svojej relatívne malej rozlohe je Island svetovým turistickým velikánom. Poďme si ho teda bližšie predstaviť.

Uznávam, že hneď druhé pokračovanie voľného predstavovania Islandu nezačína pre milovníkov čo najautentickejšej prírody práve najšťastnejšie. Autá. To už je len nápad, písať pri objavovaní takej skvostnej destinácie o autách! Ospravedlňujem sa už dopredu aj s dovetkom, že bude ešte horšie – niektorý z ďalších dielov bude celý zasvätený brodeniu (áut, samozrejme).

island

Island je ostrovom veľkosti dvojnásobku Slovenska s 320 000 obyvateľmi a hustotou osídlenia troch (!) obyvateľov na kilometer štvorcový. Na Slovensku je ich počet 111/km2. Dve tretiny Islanďanov pritom bývajú v Reykjavíku a okolitej aglomerácii. Okolo ostrova vedie v súčasnosti už takmer kompletne asfaltovaná komunikácia s označením 1 (Ring Road). Celková dĺžka „Jednotky“ je 1132km. Niekoľko odbočiek z nej je takisto slušne zjazdných konvenčnými autami, ale stále ešte ostávajú tisícky kilometrov šotolinových a často takmer nezjazdných ciest v neobyčajne náročnom teréne s označením F. Tieto cesty môžu používať iba špeciálne upravené autá, minimálnou podmienkou je pohon 4×4. Mnohé z nich však majú ďalšie vysoko nadštandardné úpravy a vylepšenia, často drahšie ako samotné auto. Lebo majitelia vedia, že budú lávové polia, ľadovce, brodenia riek, rašeliniská, dramatické poveternostné pomery a podobne.

Nikto vám nezakazuje (okrem informačnej tabule a dopravných značiek) absolvovať „efkové“ cesty hoci aj na svojom štandardnom aute alebo inom bežnom aute z požičovne. Je to iba na vás. Veselé to potom ale začína byť v prípade akýchkoľvek ťažkostí (porucha, zapadnutie, nehoda, nezvládnuté brodenie…). Vtedy vám padajú všetky poistenia, záruky, výnimky a podobne – a účet za záchranárske práce vám ešte roky bude pripomínať astronomikú ročenku.    

Myslím si, že Islanďania sú zo všetkých škandinávcov najviac ovplyvniteľní módnymi spoločenskými trendami, a že ani pomerne dramatické hypotekárne prefackanie prednedávnom ich dostatočne nepreliečilo. Narážam na vášeň mladých vlastniť tie obludne veľké a výkonné autá upravované na uroveň niekde medzi transformerom a lunochodom. Ostáva to potom už len nejak utiahnuť – a máme problém.

Samozrejme, že mnohí farmári a obyvatelia extrémne ťažko prístupných oblastí sa bez podobných brutálne upravených áut nezaobídu, to je ale úplne iná cieľová skupina. Podobne, ako pracovníci v cestovnom ruchu, ponúkajúci návštevníkom Islandu vysokoadrenalínové tripy do nevyspytateľného vnútrozemia. 

Je niekoľko parkovísk s mimoriadnou koncentráciou špeciálne upravených „samochodov“. Napríklad horné parkovisko pri vodopáde Gullfoss, kde pomaly končí civilizácia aj s asfaltom a ďalej do vnútrozemia sa dá dostať už iba cestami s označením začínajúcom iniciálkou F. Vtedy to všetko dostáva svoj zmysel. A keď z tých obrovských zaprášených áut po návrate vidíte vystupovať po pristavených schodoch mierne preľaknutých ale ináč až ostentatívne spokojných klientov, zatúžite v kútiku duše po podobnom tobogánovom zážitku. Tak, ako sa hovorí, možno nabudúce.

František Michlík

foto: autor

Sledujte nás aj na sociálnych sieťach