Proti chrípke vitamínovou bombou z parapetu

Urobte si na okne zdravú klíčkovú záhradku

Rastlinné klíčky patria k najbohatším zdrojom vitamínov, minerálov a aminokyselín. Len málo potravín s takým vynikajúcim efektom pre zdravie si vyžaduje tak málo času, energie a peňazí na prípravu.

Proti chrípke
Obrázok od tookapic z Pixabay

Semienka na klíčenie a konzumáciu si kupujeme v obchodoch s biopotravinami. Určite na priame jedenie nepoužívame semená určené na sejbu do pôdy, zvyčajne bývajú chemicky ošetrené alebo namorené.

7  krokov k zdravým klíčkom

  1. Semienka dôkladne premyjeme a zalejeme vodou – podľa veľkosti na 4 až 12 hodín. Voda musí byť kvalitná, najlepšia je prefiltrovaná. Chlórovaná voda z kohútika nakličovanie spomaľuje. Napríklad z jednej lyžice semien lucerny vyrastie približne kilogram klíčkov.
  2. Po namáčaní zlejeme všetku vodu, semienka prepláchneme a necháme dobre odkvapkať, lebo nadbytočná voda by mohla spôsobiť plesnivenie.
  3. Semienka presypeme do nakličovacích misiek (tzv. automatické klíčidlá), ktoré sa dajú kúpiť, no poslúži aj čistý zaváraninový pohár so širokým hrdlom, ktorý prekryjeme priedušnou látkou. Nastáva čas klíčenia, ktorý  trvá 1 až 5 dní. Klíčky najlepšie pučia pri teplote okolo 21 stupňov.
  4. Základnou zásadou pri nakličovaní semien je pravidelné denné preplachovanie dva razy – napríklad vždy ráno a večer. Zabránime tak vzniku tzv. metabolického odpadu. Aj je v byte teplejšie, treba preplachovať častejšie. Zároveň treba vylievať aj tekutinu, ktorá vzniká pri klíčení.
  5. Nádobu s klíčiacimi semienkami treba uložiť do tmy, napríklad do skrinky v kuchyni, ideálne je, ak je skrinka v blízkosti radiátora.
  6. Po približne 3 až  5 dňoch by mali byť klíčky dostatočne vyvinuté. Vyložíme ich na pár hodín na okenný  parapet na svetlo a slnko, aby sa „nabili energiou“.
  7. Takto naklíčené semienka opäť opláchneme a  môžeme konzumovať. Nezjedené klíčky vo  vákuovom obale vydržia ešte asi 5 až 7 dní. Musíme ich  pravidelne kontrolovať.

Klíčky a vitamíny

  • C – naklíčená šošovica, reďkovka, červená kapusta, lucerna, fazuľa azuki, fazuľa mungo
  • A – naklíčená kapusta, hrach, horčica
  • B1, B2 – naklíčená lucerna, pšenica, slnečnica, sezam
  • E – naklíčená pšenica, ovos, sezam, mandle, slnečnica
  • K – naklíčená lucerna

Okrem vitamínov obsahujú klíčky vlákninu, minerálne látky, stopové prvky a antioxidanty. Už po dvoch hodinách klíčenia sa v semienku zvyšuje obsah vitamínov a iných látok o 50 až 200 percent. Napríklad lyžica naklíčených semien reďkovky poskytne organizmu toľko prospešných látok, ako má približne 30 kusov dozretých reďkoviek.