Viete, prečo je dôležitá vláknina v tehotenstve?

Väčšina žien v tehotenstve prežíva problémy s trávením. Nejde len o ranné nevoľnosti, časté sú aj zápchy, či naopak hnačky, pálenie záhy a to najmä v prvom a v poslednom trimestri. Ak pridáme do stravy viac vlákniny, budeme sa cítiť lepšie, navyše má špeciálny prospech aj pre plod. Aký?

vláknina v tehotenstve
stock.adobe.com

Ak počas tehotenstva konzumujeme dostatok vlákniny, podporíme nielen vlastné zdravie, ale aj zdravie svojho nenarodeného dieťaťa. Strava bohatá na vlákninu znižuje riziko celiakie u potomka. Celiakia, ako vieme, spôsobuje neznášanlivosť lepku, pretože imunitný systém glutén zo pšenice, jačmeňa a raže identifikuje ako patogén. Výsledkom sú tráviace problémy: nafukovanie, hnačky, kŕče. Týmto autoimunitným ochorením trpí čoraz viac malých detí, preto je vhodné myslieť na prevenciu. Ochorenie podľa dodnes známych faktov je sčasti dedičné a sčasti spôsobené vonkajšími vplyvmi zo životného prostredia.

Vláknina nie je len o trávení

Zdravá črevná mikroflóra je navyše základom správneho fungovania imunitného systému a súvisí aj so zdravou funkciou mozgu. Najviac vlákniny obsahujú celozrnné potraviny, zelenina a ovocie. Strava v tehotenstve by teda mala zahŕňať potraviny s vysokým obsahom vlákniny: brokolicu, fazuľu a iné strukoviny, sladké zemiaky, špenát a tmavú listovú zeleninu, bobuľové ovocie, jablká. Vynechajte biele pečivo, rafinovanú múku a cukor.

Celoživotný zdravotný problém

Nórsky výskum potvrdil predpoklad o tom, prečo je vláknina v tehotenstve taká dôležitá. Ukázalo sa, že každých 10 g vlákniny, ktoré tehotná spotrebuje navyše zníži riziko celiakie u dieťa o osem percent. Nezabúdajme na to, že celiakia je celoživotný stav, na ktorý neexistuje žiaden liek a je potrebné poctivo sa vyhýbať lepku. Dieťa, ktoré celiakiou trpí sa podobne ako dospelý bude musieť vyhýbať pečivu s lepkom, bežným cestovinám a všetkému, čo obsahuje pšeničnú či jačmennú múku, inak bude trpieť problémami. To však nie je všetko. U celiatikov je zvyčajne tiež vyššie riziko lymfómu a rakoviny hrubého čreva.

Vláknina v tehotenstve je teda skvelým spôsobom, ako ochrániť nenarodené dieťa pred nepríjemnosťami autoimunitného ochorenia, navyše pomôže aj nám udržať si zdravú črevnú mikroflóru.