Päť najväčších mýtov o telesnom tuku

Veľa sa o ňom hovorí a takmer všetci sa ho snažia zbaviť. Áno, reč je o telesnom tuku. Pritom je telesný tuk asi najmenej pochopeným tkanivom v ľudskom tele. Robíme, čo sa dá a želáme si, aby sme ho nemali, ako keby bolo niečím nepotrebným bez akéhokoľvek významu. O tom, prečo ho telo tvorí a či je vôbec zdravé sa ho snažiť úplne zbaviť by sme však všetci mali vedieť viac.

o telesnom tuku
Photo by bruce mars from Pexels

Mýtus 1: Pokiaľ prestanete cvičiť, vaše svaly sa premenia na tuky

Na prvý pohľad to tak môže vyzerať. Vďaka silovému tréningu dochádza k stavbe a obnove svalovej hmoty. Ak teda poľavíte vo svojom úsilí tým, že vyradíte fyzickú aktivitu zo svojho života, vaše svalové vlákna sa začnú zmenšovať. Medzi svalovými vláknami sa potom môže začať usadzovať tuk a tým sa vám môžu zdať mäkšie. Avšak svalové a tukové bunky sú navzájom nezameniteľné. Preto sa svalové tkanivo nikdy nepremení na tuky.

Mýtus 2: Dokážete cieliť na konkrétne partie, kde sa chcete zbaviť tuku

Pokúšať sa zbaviť tuku len na jednom mieste na tele je jednoducho nemožné. Pokiaľ sa pri cvičení zameriate na konkrétne partie ako napríklad na brušné svaly alebo nohy, samozrejme sa vám svaly v týchto partiách vyrysujú a budete vyzerať štíhlejšie. Avšak pravdou je, že tuku sa vlastne zbavujete rovnomerne po celom tele. Susan Bowermanová ďalej vysvetľuje: „Telo si svoje krivky zachová a ani cvičenie zamerané na konkrétne partie na tom veľa nezmení. Silueta, ktorá je pre vás charakteristická, vám zostáva naďalej, len sa úmerne zmenší.“

Mýtus 3: Tukové bunky slúžia len ukladanie tukov

Ešte donedávna vládol všeobecný predpoklad, že tukové bunky boli len akési zásobníky tuku – miesto, kde sa ukladali prebytočné kalórie. Dnes už samozrejme vieme, že tukové bunky produkujú hormóny, ktoré sa uvoľňujú do krvného obehu a vysielajú dôležité signály ostatným častiam tela, ktoré môžu mať rozsiahle účinky na naše zdravie. Ovplyvňujú napríklad metabolizmus a tým aj dlhodobú reguláciu telesnej hmotnosti. Navyše, nejde len o hromadenie tuku v bunkách. Tuk sa totiž neustále premiestňuje z/do buniek podľa toho, čo práve telo potrebuje.

Mýtus 4: Mali by ste sa snažiť o čo najnižšiu hladinu telesného tuku

Je síce pravda, že príliš veľa telesného tuku môže ohroziť vaše zdravie, ale ani bez neho sa náš organizmus nezaobíde. Podporuje totiž dôležité telesné funkcie. Vytvára dôležité hormóny potrebné na fungovanie tela, v tuku sa uchovávajú vitamíny rozpustné v tukoch (A, D, E, K). Poskytuje tiež izolačnú ochranu pred chladom v zimných aj letných mesiacoch a chráni nielen životne dôležité orgány, ale napríklad aj také chodidlá. „Zdravá úroveň telesného tuku je okolo 15 % u mužov a 22 % u žien,“ upozorňuje Susan Bowermanová.

Mýtus 5: Tuk váži menej ako svaly

Tento mýtus je asi tým najznámejším, no v svojej podstate je technicky nesprávny. Kilo zostane kilom, nech robíme, čo robíme. Pravda je taká, že tuk má menšiu hustotu ako sval. To znamená, že kilogram tuku zaberie v tele viac miesta ako kilogram svalov. To je tiež dôvod, prečo svalnatí ľudia väčšinou vážia viac, než by sa mohlo zdať. V ich tele je v menšom objeme natlačených viac svalov.

Susan Bowermanová