Dôležitý vitamín D

Čo vieme o vitamíne D a o jeho dôležitej úlohe v našom živote? Je viac než pravdepodobné, že mnohí z nás by v prvej chvíli na túto otázku nenašli  tú správnu odpoveď. Dôvodov je viac – medziiným aj ten, že každé obdobie má svojich favoritov, a tak sa je to aj s vitamínmi. Väčšina z nás by celkom určite vedela rozprávať o vitamíne C, B alebo E, ale o tom, aký vplyv má na náš organizmus vitamín D a čo všetko môže spôsobiť, ak ho máme nedostatok, sa až doposiaľ tak veľa nepísalo. A pritom vitamín D je mimoriadne dôležitý pre zdravie našich kostí a zubov a má aj množstvo ďalších účinkov.

Tajomstvo vitamínu D

Vitamín D je tukorozpustný vitamín a obsahuje viacero fyziologicky účinných látok. Mimoriadne dôležité pre ľudské zdravie sú dve jeho formy: vitamín D2, ktorý sa nachádza v rastlinách a vitamín D3, ktorý vzniká z jeho provitamínu v pokožke účinkom slnečného žiarenia (UV). Obidva tieto vitamíny, D2 a D3, sa vplyvom hormónov menia v pečeni a obličkách na aktívnu formu, vďaka čomu náš organizmus môže využiť vápnik a fosfor pre zdravie našich kostí, zubov a svalov. Vitamín D je totiž hlavným regulátorom látkovej výmeny vápnika v tele a zvyšuje aj účinnosť vstrebávania fosforu. Okrem toho, vitamín D je potrebný aj na  správne fungovanie imunitného systému, ako aj na  vyrovnanú látkovú výmenu v kĺbovej chrupavke.

Aké môžu byť dôsledky nedostatku vitamínu D?

Vitamín D bol po dlhú dobu známy najmä vďaka svojej úlohe vo fyziológii kostí. Deficit vitamínu D bol pred desiatkami rokov predovšetkým príčinou krivice u detí, žijúcich v mestách. nedávne výskumy však poukázali aj na dôležitú funkciu vitamínu D v imunitnom systéme. Slovo “imunita” pochádza z latinčiny a znamená odolnosť a nedotknuteľnosť. Je to schopnosť organizmu brániť sa antigénom, ktoré pochádzajú z vnútorného a vonkajšieho prostredia organizmu (vírusy, baktérie, pliesne a parazity). V užšom zmysle slova znamená termín  “imunita” äplnú odolnosť organizmu voči chorobe. Ak sa stane, že imunitný systém zlyhá alebo je oslabený, telo je náchylnejšie k rôznym chorobám. Oslabená imunita sa prejavuje častými nachladnutiami, opakovanými infekciami a chrípkami…

https://www.shutterstock.com

Nezabúdajme, že aj deti potrebujú vitamín D. Prirodzeným zdrojom vitamínu D sú tučné ryby a pobyt na slnku v letných mesiacoch, pretože až 95 % vitamínu D v našom tele získavame zo slnečných lúčov, ktoré dopadajú na našu pokožku. Podľa vedcov je dostačujúci 10 – 15-minútový pobyt na slnku denne.

Prečo máme nedostatok vitamínu D?

Nedostatkom vitamínu D trpia najmä ľudia, ktorých strava je prevažne rastlinného pôvodu, ale aj tí, ktorí žijú predovšetkým v uzavretých priestoroch a málo chodia na slnko, alebo pracujú v noci, či  žijú v oblastiach, kde býva dlhá zima a slnečnému žiareniu sú vystavení iba výnimočne. Svoj podiel na tom, prečo sa v posledných rokoch mnoho ľudí až panicky vyhýba slnečnému žiareniu, má aj mocná kampaň proti opaľovaniu, často až príliš dramatizovaná v médiách. Z obavy pred škodlivým slnečným žiarením používame ochranné opaľovacie prípravky s neúmerne vysokým ochranným faktorom. Zrejme iba málokto si však uvedomuje, že ak používame ochranný faktor vyšší ako 8,  chránime síce pokožku pred  spálením, ale prestáva sa tvoriť vitamín D3, pretože časť slnečných lúčov nemôže cez chemické filtre preniknúť do kože.

https://www.shutterstock.com

Koľko vitamínu D vlastne potrebujeme?

Ak sa bežne pohybujeme na svetle, je odporúčaná denná dávka tohto vitamínu veľmi nízka: 5 – 10 µg, čo je 200 – 400 IU (100 IU zodpovedá 2,5 µg vitamínu D). Vyššie hodnoty sú odporúčané pre tehotné ženy. Pravidelné denné  dopĺňanie vitamínu D je vhodné aj pre ženy nad 60 rokov, ktoré trpia osteopéniou a osteoporózou. Na vytvorenie vitamínu D3 z provitamínu  D, ktorý je v bunkách kože, je potrebné slnečné žiarenie v oblasti UV – B. Slnečné lúče však v období september až marec toto UV – B žiarenie prakticky neobsahujú – v tomto období teda slnko podporu vitamínu D nepodporí, a to ani vo vysokohorských oblastiach.

https://www.shutterstock.com

Ktoré potraviny nám môžu poskytnúť dostatok vitamínu D?

Okrem slnečného žiarenia od apríla až do konca augusta  (stačí pobyt na slnku 10 –  15 minút) vitamín D môžeme čerpať z potravín živočíšneho  a rastlinného pôvodu. Z potravín živočíšneho pôvodu nás predovšetkým vitamínom D  zásobujú morské ryby, rybí tuk, plnotučné mlieko, maslo  a mliečne výrobky, ale aj vaječný žĺtok a pečeň hospodárskych zvierat. Z rastlinných zdrojov sú to najmä olejnaté rastliny.