SPÄŤ
Mamina

Pozor, aj priveľa kočíkovania škodí!

Od: Henrieta Karabova 10.6.2018
1 Hviezda2 Hviezdy3 Hviezdy4 Hviezdy5 Hviezd Ohodnoťte článok
Loading...

Nechávate bábätko dlhšie na jednom mieste?

Môže to poškodiť jeho rečový schopnosti aj fyzický vývoj!

Čo je najlepšie pre unavenú, nevyspanú mamičku bábätka? Samozrejme, dobre si oddýchnuť, to však zvyčajne veľmi možné nie je. Určite budete so mnou súhlasiť, keď poviem, že oddýchneme si aj vtedy, keď šupneme dieťatko do kočíka a vyberieme sa na prechádzku. Nemali by sme ho však nechávať v kočíku, ani v inom stacionárnom zariadení – napríklad v stoličke priveľmi dlho, najmä, ak sa samo ešte nezvláda hýbať.

priveľa kočíkovania

Kým je v kočíku je dobre…

Hovorí sa, že kým dieťa nelozí a pokojne leží tak, kam ho položíme, je pokoj. Potom už nastane peklo. Je to v podstate tak, ale treba sa na fakty pozrieť aj zo strany dieťaťa. Ako ho položíme ráno do sedačky, či ohrádky a necháme tam niekoľko hodín, nemusí to byť pre neho to najlepšie. A teraz nehovoríme o tom, že by sa mohlo nudiť, ide o podstatne dôležitejšie faktory. Čím dlhšie dieťa trávi čas v kočíku (špeciálne, ak je otočené chrbtom k matke), ohrádke alebo sedačke, tým častejšie môže dôjsť k brzdeniu reči aj fyzických schopností. Menej kvalitne stráveného času s rodičmi môže vyvolať u dieťaťa problémy na dlhé roky neskôr ako vyrastie z kočíka.

Fyzický kontakt a dotyk

Je samozrejmé, že deti zvykneme pripútať k sedačke, či kočíku kvôli ich bezpečnosti, ale neuropsychológovia varujú rodičov, aby deti nenechávali pripútané pridlho. Okrem oneskorenia a problémom s rečou môže ľahko dôjsť k problémom s rovnováhou alebo koordináciou pohybov a ďalšími fyzickými zručnosťami. Tie, ktoré deti získavajú v prvých 36 mesiacoch života sa totiž výrazne podieľajú na podpore kognitívneho učenia a výkonu v škole neskôr. Podľa odborníkov deti potrebujú možnosť voľného pohybu, i vtedy, keď nedokážu nič iné ako len kopkať a rozhadzovať rukami. Veľa pre ne znamená maznanie sa s rodičom, fyzický kontakt, ktorý podporuje ich pohybové zručnosti, či chvíľka ležania na brušku.

Kombinujme aktivity

Ako to teda robiť, aby bola spokojnosť na oboch stranách? Optimálne je kombinovanie aktivít v relatívne krátkych časových intervaloch – špeciálne u bábätiek, ktoré sa rýchlo unavia a častejšie spia. Kočíkovanie vystriedame napríklad cvičením s bábätko, keď sa vyspinká môže zase na chvíľku do sedačky, ale pasívne sedeniu mu o chvíľu neskôr vynahradíme baby masážou a hrou spolu sním. Je známym a nepopierateľným faktom, že už prakticky od počatia je dobré sa s dieťatkom rozprávať. Čím viac s ním komunikujeme, tým viac sa upevňujem spojenie medzi nami a dieťatkom a navyše takto prispievame k rozvoju jeho rečových kvalít a schopností. Pozor však, nemá to byť len „ťuťuli muťuli“ – to si len myslíme, že takto sa priblížime dieťaťu, skôr ohrozujeme jeho rečový vývoj. Len si všimnite koľko ľudí ešte aj pri komunikácii s väčšími deťmi, hoci aj škôlkarmi šušle a rozpráva rôzne nezmysly.

V každom prípade, aj maličké deti potrebujú fyzickú slobodu na to, aby bezpečne preskúmali svoje okolie a zoznámili sa s ním, ale aj so svojimi schopnosťami a možnosťami a rozvíjali ich.

-sz-

womangalérie VŠETKY