Cícer – zdravá strukovina

Jedna z najpopulárnejších strukovín Blízkeho východu je cícer.

Kým u nás, spotreba cíceru nie je masová, v arabských a stredomorských krajinách je súčasťou mnohých skvelých jedál.

Cícer

Cícer, inak nazývaný rímsky hrach, je strukovina príbuzná hrachu, ktorá vyzerá ako lieskový oriešok bez šupky a aj ho chuťovo pripomína. Vyskytuje v rôznych farbách – zelenej, čiernej, hnedej a červenej, avšak najpopulárnejšia je béžová. Pre jeho orieškovú chuť je vhodný na prípravu pýré, omáčok a šalátov. Asi najznámejším pokrmom, pripravovaným z cíceru je hummus. Historici odhadujú cíceru viac ako 7500 rokov, na tanieroch ho mali už v antike. Dnes je cícer veľmi obľúbený najmä v kuchyniach Španielska, Talianska, Francúzska, Grécka a Indie, výnimočné postavenie tiež zastáva v arabských a balkánskych krajinách.

Cícer má mnoho výhod. Vysoký obsah bielkovín je ideálny pre tých, ktorí chcú nahradiť červené mäso v strave. Okrem iného obsahuje vlákninu, vitamíny E, karotén a kyselinu listovú. Je bohatým zdrojom kyseliny pangamovej – vitamínu B 15. Z minerálnych látok obsahuje draslík, vápnik, horčík, mangán, železo a fosfór. Konzumácia cíceru Vám môže pomôcť stimulovať tvorbu kolagénu a zlepšiť stav chrupaviek a spojív, znížiť hladinu cholesterolu, priaznivo pôsobí na peristaltiku čriev, trávenie, detoxikáciu organizmu, chráni pred ochorením srdca a ciev. Cíceru sa pripisujú aj údajné afrodiziakálne účinky. Dôležitý je tiež fakt, že má málo tukov a preto patrí k najlepšie stráviteľným strukovinám.

Je ho možné kúpiť sušený alebo konzervovaný, je k dispozícii po celý rok a je ľahko skladovateľný. Na rozdiel od väčšiny sterilizovanej zeleniny, nutričný rozdiel medzi sušeným a konzervovaným cícerom, je minimálny. Konzervovaný cícer nestráca žiadne živiny, takže voľba, aký cícer kúpiť je výhradne na vás. Sušený uskladňujte vo vzduchotesnej nádobe na tmavom mieste 12 mesiacov. Po uvarení skladujte vo vzduchotesnej nádobe v chladničke jeden až tri dni, Ako mnohé iné strukoviny aj cícer je potrebné pred varením namočiť. Odporúča sa namáčať asi 12 hodín, najlepšie večer pred dňom prípravy. Pre varením cícer znovu prepláchnite a vodu vymeňte. Varte jednu až dve hodiny domäkka.

Tip redakcie: Nevarte dlhšie, než treba!

Cícer

Varenie v elektrickom tlakovom hrnci SENCOR SPR 3900SS môže byť kratšie až o polovicu, a to aj vtedy, keď strukoviny vopred nenamočíte, alebo varíte tuhšie mäso. Okrem obyčajného varenia však tento hrniec ponúka aj program pomalého varenia a varenia v pare, šetrného k chuti, štruktúre a živinám varených surovín.  V tlakovom hrnci SENCOR SPR 3900SS uvaríte kyprú ryžu bez rizika pripálenia, vysmažíte rezne alebo pripravíte domáci jogurt bez Éčiek. Proces varenia stráži 15 inteligentných modulov, sledujúcich tlak, paru a ďalšie parametre pre maximálne bezpečné varenie. Viac na www.sencor.sk.