SPÄŤ
Škola sebarozvoja

Tréning pozitívneho egoizmu

Od: Jana Vančová 18.7.2018
1 Hviezda2 Hviezdy3 Hviezdy4 Hviezdy5 Hviezd Ohodnoťte článok
Loading...

Ako ďaleko ste pokročili na ceste k sebe samému?

Mám pre vás ponuku na nezvyčajný tréning. Bude bez nátlaku a nikomu sa nemusíte zodpovedať, iba sebe a svojmu trénerovi. A tým tréne­rom ste vy sám. Chystať si špeciálnu výbavu, ani oblečenie nepotrebujete – na tréning pozitívneho egoizmu si vystačíte s tým, čo práve máte. Všetko sa bude odohrávať najmä vo va­šom myslení a nastavení.

egoizmu

Cvičenie prvé

Keď sa ráno prebudíte, na čo pomyslíte ako na prvé? Zdokumentujte si to. Keď to budú myšlienky venované práci, domácnosti, povinnostiam alebo starostiam, je dôvod na korekciu. Začnite trénovať tak, že sa začnete venovať zo všetkého najskôr sebe – tomu, čo je pre vás dôležité a prečo máte dôvod vstať ráno z postele. Nech by sa v daný deň malo odohrávať čokoľvek, nie je to dôležitejšie ako vy. Spôsob, akým deň začnete, sa premieta do toho, ako vám v takom dni bude. Oplatí sa preto mentálne nastaviť tak, aby ste precítili vďačnosť a súcitnosť voči sebe. Aby ste mali pre seba zopár láskyplných a povzbudivých slov, ako keď sa prihovárate niekomu, koho milujete. Potom sa môžete vrhať do všetkého ostatného, čo na vás číha a čo musíte.

Cvičenie druhé

Ako často sa počas dňa pristavíte pri tom, ako sa cítite? Keď vám je ťažko, tak si to vašu pozornosť vynúti. Inak idete na zotrvačnosť a svoje potreby odkladáte na neskôr. Všetko ostatné je dôležitejšie než vy sami. Opäť dôvod na zmenu! A na tréning si treba vyhradiť každých 90 minút párminútovú chvíľu iba pre seba. Hoci len päť minút, ideálne aspoň desať, na zanechanie všetkého výkonu okolo seba, je blahodarné. Minimálne preto, lebo hemisféry sa potrebujú zharmonizovať a tá dominantná si musí vydýchnuť od všetkého toho šrotenia. Vďaka tomu vybočeniu sa dostanú k slovu aj potreby tela a môžete sa aspoň čiastočne uvoľniť. Je z toho potom veľa sviežej energie, ktorá sa zúročí, keď sa vrátite tam, kde ste prestali. Výkonnosť a produktivita nesúvisia s tým, že robíte nepretržite 10 hodín. Závisí to od vašich mentálnych kapacít, ktoré potrebujete pravidelne revitalizovať, lebo strácajú sústredenosť a koncentráciu.

Cvičenie tretie

Čo si hovoríte, keď máte konečne čas pre seba? Že sa vám už nič nechce a nevládzete? Že ste „vyflusnutí“? Keď sa vám podarí robiť predošlé dve cvičenia, zostane vám nejaká energia, ktorú môžete vložiť do niečoho, čo máte radi a čo vám robí radosť. Aj keby to nikomu nedávalo zmysel a vy pri tom zabudnete na pojem o čase, tak je to tá správna aktivita na psychohygienu. Takýto čas potrebujete na to, aby ste zostali v rovnováhe a mali prístup k pozitívnym emóciám. Len tak neprepálite kotle a nepôjdete ako parný stroj, do ktorého keď vložíte 100 % paliva, vydá 15 % energie. A hoci to na počiatku nepôjde bez vyvinutia úsilia, vytrvať pri tom prinesie úžitok. Akonáhle telo aj duša začnú vnímať cyklickosť, zvyknú si na pravidelný prísun dobrých pocitov a prestanú riešiť, či sa vám chce alebo nechce. Stane sa z toho návyk, ktorý generuje pozitívne emócie a to je niečo, čo vás vždy podrží. Z tejto energie sa totiž ukladá do zásobníkov na horšie časy.

Finiš s benefitmi

Tréning pozitívneho egoizmu je v podstate rozsiahly program na zvy­šok vášho života. Teda v prípade, keď ho chcete prežiť plnohodnotne a bez zbytočných limitujúcich faktorov, ako sú napríklad prejavy psychosomatiky. Telo si totiž dobre pamätá všetky tie zásahy do jeho spánkového rytmu, stravovacieho režimu, akumulovania stresu, odmietania oddychu a ďalších zdanlivo nevinných prehreškov. 

Tréning pozitívneho sebectva je tréningom pomocou skúseností. Hlavne tých so sebou samým. Začína sa tak, že si každý deň vyhradíte čas na to, aby ste sa sami postupne lepšie spoznávali. A mohli počúvať samých seba namies­to iných. S prekvapením zistíte, koľko toho vám má čo povedať vaše vlastné ja. Keď ho nepúšťate k slovu, nemá veľa možností, ako vám sprostredkovať, čo je pre vás dobré. Vy sami rozhodujete o tom, koľko času a čomu potrebujete venovať. Moje návrhy sú z mojich skúseností, vy si pokojne vytvorte vlastné rituály, ktoré vás udržia v dobrom rozpoložení. Tak zamedzujete plytvaniu drahocennou energiou, ktorú potrebujete na to, aby ste si život užívali.

Do každodennosti

Nemôžete pre seba urobiť nič lepšie, než si pravidelne nachádzať čas na seba, aby ste preskúmali, akí ste pod povrchom. Mali by ste sa zaoberať rozhodnutím: Chcem žiť tak, ako to odo mňa očakávajú druhí? Alebo sa chcem učiť a trénovať, ako si vytvoriť život podľa vlast­ných predstáv? Bez dávky pozitívneho sebectva to nie je možné. Iba ak venujeme najskôr pozornosť a čas sebe, tak sme veľkorysí aj k ostatným.

Janette Šimková  pomáha hľadať odpovede na otázky súvisiace s rozvojom vašej osobnosti

www.lifekoucing.sk 

womangalérie VŠETKY