Cvičenie omladzuje mozog: Až o 10 rokov!

Výhody pravidelného cvičenia sú nespochybniteľné. Okrem pozitívneho vplyvu na zdravie a krásu k ním pribudol ďalší významný efekt: pravidelné aeróbne cvičenie podporuje sivú hmotu, a to dokonca tak, že omladzuje mozog a môže omladnúť aj o desať rokov!

omladzuje mozog

Ďalší dôvod na pravidelný pohyb

Ak budeme chodiť pravidelne na dlhšie prechádzky, bicykel či do posilňovne, môžeme udržať náš mozog mladým. Najdramatickejší účinok vedci sledovali u ľudí vo veku 60 rokov, ale už u štyridsiatnikov bol viditeľný výrazne pozitívny vplyv. Samozrejme, ak začneme skôr s pravidelným cvičením a pohyb bude našou každodennou rutinou i vo vyššom veku, efekt bude ešte výraznejší – v niektorých prípadoch dokonca vedci z Columbia University hovoria o omladnutí mozgu až o dvadsať rokov.  

Prevencia pred chorobami veku

Tieto zistenia sú skvelou správou pre oblasť prevencie pred ochoreniami mozgu prejavujúcimi sa vo vyššom veku, ako sú demencia alebo Alzheimerova choroba. Pravidelné cvičenie môže nielen zmierniť prejavy týchto ochorení, ale ak cvičíme od mladosti, respektíve stredného veku, úplne sa týmto nepríjemným stavom vyhnúť. A to dokonca i v prípade, že sa v našej rodine vyskytli – o to by sme mali mať väčší dôvod pravidelne cvičiť.

Čo funguje najlepšie?

K najvýraznejším pozitívnym zmenám prišlo v častiach mozgu, ktoré riadia výkon, regulujú vlastné správanie, schopnosť sústrediť sa, organizovať a dosahovať naplánované ciele. Najlepšie fungujú aktívne aeróbne cvičenia: beh, bicyklovanie vrátane bicyklovania na stacionárnom bicykli, stúpanie do schodov, či cvičenie na eliptickom stroji. Tieto cvičenia sú dvojnásobne účinnejšie ako strečing alebo tónovacie cviky. 

Zdravie mozgu súvisí so zdravím čriev

Odborníci však upozorňujú na to, že s cvičením treba začať čo najskôr. V prípade, že sa už objavia prvky degenerácie a starnutia mozgu, cvičenie už nedokáže zvrátiť škody. Rovnako je dôležité vyhnúť sa fajčeniu a nadmernej konzumácii alkoholu. Mozgovým bunkám neprospieva ani nezdravé mastné jedlo, vyprážané a fastfoodové pochúťky. Priveľa cukru tiež nie je to, čo by mozog a jeho zdravie posilnilo. Nezabúdajme na zdravie tráviaceho systému, najmä čriev – zdravou stravou môžeme prostredníctvom zdravia tráviacich orgánov posilniť aj zdravie mozgu.

-sz-